“Wat kost een reguliere onderhoudsbeurt”? Dit is een vraag die regelmatig gesteld wordt. Keer op keer moeten we tot de conclusie komen dat die vraag zeer lastig te beantwoorden is. De vaste tarieven voor “standaard” beurten komt vooral overgewaaid uit de autowereld, maar is vaak niet van toepassing op motoren. Vooral bij wat oudere motoren (die rijden er natuurlijk nog in grote getale rond), is geen situatie gelijk en daarmee is ook het benodigde onderhoud nooit identiek.
Het onderhoud is nogal afhankelijk van een aantal factoren zoals:
- Huidige staat van de motor (hoe is het gesteld met bijvoorbeeld de slijtage-delen?)
- Huidige kilometerstand
- Het onderhoudsverleden (en op welke datum was dat en bij welke kilometerstand?)
- Wat zijn de service-intervallen/voorschriften van de fabrikant (betreft het een grote- of een kleine onderhoudsbeurt?)
- Zijn er bijzonderheden of gebreken? Of misschien speciale wensen?
Al met al heel wat factoren die nogal bepalend zijn voor het gewenste onderhoud, en daarmee dus ook bepalend voor de uiteindelijke kosten. Er zal zich vaak een situatie voordoen waarbij niet alle variabele factoren bekend zijn, zoals bijv. het onderhoudsverleden. Soms ontkom je er dan niet aan om dan simpelweg het één en ander te moeten controleren/inspecteren. Een goed voorbeeld wat we vaak controleren is bijv. het luchtfilter.
Soms is het handig om bijv. de motor hier eerst te laten zien, waardoor we het één en ander beter in kunnen schatten wat nodig geacht wordt. Maar de uiteindelijke beslissing ligt natuurlijk altijd bij de eigenaar zelf! Vanzelfsprekend hebben wij de gewoonte dat we bij bijzonderheden eerst contact opnemen met de eigenaar.
Natuurlijk houden wij ons aanbevolen om het onderhoud voor u uit te voeren, en hoop op uw begrip voor de uitleg m.b.t. de kosten. Geef bij het aanmeldformulier deze keuze aan als u kiest voor het “reguliere onderhoud”.